Pedagog

Pedagog szkolny

mgr Ewa Gawczyńska

w roku szkolnym 2017/2018 prowadzi dyżur pedagogiczny w godzinach

  • poniedziałek  10.30 – 11.30, 12.25 – 13.05
  • wtorek            10.30 – 13.00
  • środa               9.20 – 12.20
  • czwartek         8.00 – 10.00
  •  piątek             8.45 – 9.45

 

  • Co powinien wiedzieć rodzic, aby chronić dziecko przed sięganiem po środki psychoaktywne.

Być rodzicem nie jest łatwo, szczególnie rodzicem dziecka wchodzącego w trudny okres dorastania. Zmiany jakie zachodzą w organizmie nastolatka, szybki wzrost, dojrzewanie, kształtowanie psychiki powodują iż, nasze dziecko poszukuje własnej tożsamości, miejsca w grupie społecznej, akceptacji. Podejmuje próby określenia siebie poprzez krytyczne spojrzenie na otaczająca rzeczywistość, weryfikuje zachowania innych, doszukuje się sprzeczności. Jest niezwykle chwiejny emocjonalnie, poddaje się skrajnym stanom emocjonalnym od radości do rozpaczy, od euforii do zniechęcenia itp. Często maskuje swoje prawdziwe uczucia przybierając pozy obojętności, buntu, agresji, wycofania.

  1. Jak budować dobry kontakt z dzieckiem:
  • Dobra komunikacja – co to znaczy?

– słuchaj uważnie, co dziecko ma Ci do powiedzenia,

-staraj się nie przerywać,

-zachowaj spokój – gniew nie pomoże i niczego nie zmieni na lepsze,

– pamiętaj o mowie ciała – uśmiech rozładował niejedną trudną sytuację,

-nie roztrząsaj niepotrzebnie spraw błahych, zajmij się większymi problemami,

-bądź konsekwentny w podejmowanych decyzjach nie podejmuj ich pod wpływem emocji,

– rodzice mogą się ze sobą nie zgadzać, ale nie mówcie tego przy dziecku – będzie zdezorientowane i może nauczyć się Wami manipulować,

-rozmawiaj z dzieckiem o zachowaniach ryzykownych –o konsekwencjach palenia papierosów, marihuany, piciu alkoholu, zażywaniu narkotyków, nadużywaniu leków itp.

 Co przeszkadza w rozmowie z dzieckiem – bariery komunikacyjne:

  Nieumiejętne słuchanie

  Przerywanie

  Brak skupienia

  Moralizowanie/bagatelizowanie/ krytykowanie/udzielanie rad

  Podniesiony głos

  „bo tak, bo nie”

  Złe warunki do rozmowy

  Mówienie o kimś nie do kogoś

  •     Jasne zasady i granice:

-ustalone razem będą chętniej przestrzegane i lepiej zrozumiane przez dziecko,

– warto iść na kompromis oczywiście w granicach rozsądku tz. zapewniający dziecku bezpieczeństwo – zasady ustalone wbrew dziecku będą powodowały nowe konflikty,

-chwal dziecko za przestrzeganie zasad,

– ustal jasne konsekwencje łamania waszych ustaleń,

-bądź wiarygodny,

-bądź sprawiedliwy,

-nie bądź nadmiernie krytyczny,

– nie żartuj sobie  z nastolatka – potrzebuje atmosfery akceptacji, poczucia bezpieczeństwa i szacunku

– zasada dyskrecji i poszanowania intymności -jest bardzo ważna dla nastolatka, łatwo stracić zaufanie, którym nas obdarzy i może nie powiedzieć nam o naprawdę ważnych sprawach,

  •       Pozwól swojemu dziecku na zawieranie przyjaźni:

– dobrze jest poznać przyjaciół dziecka,

-stwórz warunki i przestrzeń do takich spotkań,

– nie krytykuj i nie osądzaj przyjaciół dziecka, jeśli masz wątpliwości

-rozmawiaj o presji rówieśniczej,

-naucz odmawiać,

– chwal mocne strony swojego dziecka,

– nie porównuj,

-stwórz warunki do rozwijania zainteresowań,

-nie zaniedbuj wspólnych zainteresowań ! Spędzajcie razem czas !

Nastolatek chodź czasami tego nie okazuje potrzebuje najbardziej poczucia przynależności i więzi z rodziną, przyjaznej atmosfery, miłości i zrozumienia.

  1. Dlaczego dziecko podejmuje zachowania ryzykowne ? (papierosy, alkohol, narkotyki, leki itp.)
  • Ponieważ ulega presji rówieśniczej.
  • Ponieważ naśladuje dorosłych.
  • Ponieważ chce być dorosły.
  • Ponieważ chce doświadczyć czegoś nowego.
  • Ponieważ, myśli, że robią tak wszyscy i każdy musi spróbować.
  • Ponieważ są to środki łatwo dostępne.
  • Ponieważ nie ma nic lepszego do zrobienia.
  • Ponieważ chce czuć się dobrze i zapomnieć o problemach.
  • Ponieważ w ten sposób, chce zwrócić na siebie uwagę.
  1. Sygnały, które powinny zaniepokoić rodziców:

Kiedy nastolatek zaczyna eksperymentować szczególnie z narkotykami przechodzi przez kolejne fazy. Pierwsza faza polega na zaspokojeniu ciekawości i większość nastolatków nigdy więcej po narkotyk nie sięga. Niestety jakiś procent z nich zdecyduje się z różnych powodów na kolejny krok i co raz częściej sami szukają okazji i towarzystwa w którym będą mogli zażywać narkotyki. Rodzica może wówczas zaniepokoić:

  • pogorszenie się stopni w szkole
  • duża liczba nieobecnych godzin
  • spóźnienia do domu
  • późne powroty
  • kłopoty z utrzymaniem domowych obowiązków
  • nie przestrzeganie zasad i umów
  • zmiany w aktywności (zmęczenie lub nagła aktywność)
  • nieuzasadnione zmiany nastroju (agresja, drażliwość)
  • tajemnicze, krótkie telefony
  • nagłe wyjścia o różnych porach dnia
  • nowe znajomości
  • rysunki i napisy związane z narkotykami
  • kaszel, zaczerwienione spojówek

W kolejnych fazach jest coraz gorzej i trudno już byłoby nie zauważyć ogromnego problemu jakim jest uzależnienie.

(uzależnienie – przymus, silne pragnienie)

4.Warto zastanowić się nad tym, czy znam moje dziecko. Może pomóc w tym krótkie ćwiczenie:  

 „Rzeczy, które moje dziecko robi …”

Przebieg ćwiczenia:

  1. Moje dziecko jest słabe w ………………………………………………………
  2. Moje dziecko jest dobre w ……………………………………………………..
  3. Moje dziecko jest świetne w ……………………………………………………..